Aby komputer zapamiętał dokument należy zapisać go na dysku. W tej lekcji będzie właśnie o tym.

Zapisz a Zapisz jako
Oba polecenia znajdują się w menu Plik. Polecenie Zapisz jako [skrót: Ctrl + Shift + S] można użyć w kilku przypadkach:
- żeby zapisać na dysku nowy plik
- żeby zapisać już istniejący plik pod nową nazwą
- żeby zapisać już istniejący plik w innym formacie
- żeby nie wprowadzać zmian do już istniejącego pliku (bo np. ktoś chce mieć starszą wersję dokumentu)


Polecenie Zapisz [skrót: Ctrl + S] służy do dodawania zmian w już istniejącym dokumencie. Chociaż można go użyć również do zapisania nowego pliku.

Dodatkowo istnieje polecenie Zapisz wszystko. Jeżeli jest otwartych kilka dokumentów, to wszystkie zostaną zapisane za jednym razem.
Okno zapisu
Kiedy używa się polecenia Zapisz jako pojawia się okno zapisu, w którym można wybrać miejsce na dysku, gdzie będzie znajdował się plik, jego nazwę oraz typ.





Ratowanie plików
Jeżeli dokument nie zostanie zapisany, to przy zamykaniu program sam zapyta, czy to zrobić.
Program wykonuje też kopię zapasową co 15 minut. Jeżeli komputer zawiesi się, lub wyłączy, jest duża szansa, że większa część pracy zostanie odzyskana (choć najlepiej samemu zapisywać plik co kilka minut).

Eksport do PDF
Pliki PDF to dokumenty, w których nie można dokonywać zmian – można je tylko przeglądać. W tej postaci są często zapisane formularze do ściągnięcia ze strony urzędu, oficjalne dokumenty, instrukcje oraz książki w formie elektronicznej. Korzysta się z nich, kiedy trzeba upublicznić jakiś tekst i zabezpieczyć go przed zmianami. Są osoby, które swoje życiorysy oraz listy motywacyjne wysyłają jako PDF, aby mieć pewność, że układ tekstu nie ulegnie zmianie podczas otwierania ich na innym komputerze.
Eksport do PDF spowoduje, że zostanie zapisany dodatkowy plik, a Writer wróci potem do oryginalnego dokumentu. Nie ma więc obawy, że oryginalny dokument zostanie utracony.



Poprzednia strona: Nowy dokument
Następna strona: Otwieranie plików
2 Odpowiedzi
Anonim
grg
Anonim
fajny kurs